Het weekend met nieuwe ervaringen - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Joyce Kasteel - WaarBenJij.nu Het weekend met nieuwe ervaringen - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Joyce Kasteel - WaarBenJij.nu

Het weekend met nieuwe ervaringen

Blijf op de hoogte en volg Joyce

06 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

05-07-2014

Zaterdag ochtend, het weekend is begonnen dus geen werk voor ons. In het weekend leren wij de lokale bevolking beter kennen en natuurlijk de cultuur. Eerst zijn wij begonnen met een wandeling door de slopperwijken. Dit was erg indrukwekkend om te zien. Mensen met een huisje van steen en van golfplaten. Mensen die hun kleding wassen in de rivier en kinderen die tussen het vuilnis leven. Goed om de verschillen te zien tussen de slopperwijk die tegen over de school ligt en de school (1 van de rijkste en beste school van Kenia). Na de indrukwekkende wandeling zijn we terug naar de school gegaan. Daar gingen we lunchen en erwten doppen. Deze kwamen rechtstreeks uit de tuin. Ze hebben hier heerlijk vers fruit op de marktjes. Deze erwten kwamen direct uit de tuin en zaten vol met rode mieren. Erg fijn...! 'S avonds hebben wij het fellowship meegemaakt. Hierbij gingen de meisjes dansen, zingen en bidden om god te eren. Dit doen ze 1 keer per week. Geloof is hier erg belangrijk dus morgen gaan we naar de kerk om een dienst bij te wonen. Natuurlijk moest er ook voetbal gekeken worden dus om 9 uur lokale tijd gingen wij met de Matatu naar The Whitewhino. Een luxe hotel met goede beveiliging waar wij het Nederlands elftal konden zien spelen. Wat was ik daar gelukkig zeg! Even wat anders drinken dan water of Keniaanse thee (melk, kruiden en suiker). Ben er niet weg van. En niet te vergeten een gewone wc!!! Zoo fijn!! Na een hele spannende wedstrijd die wij met wat mensen van de lokale bevolking gekeken hebben wist Nederland toch te winnen. Om 3 uur lag ik dan eindelijk in bed om om 6 uur weer wakker te worden door de meisjes die naar de kerk moeten.

06-07-2014
Vanmorgen stonden de meiden met ontzettend veel lawaai op. Zo rustig als het de eerste dagen ging gaat het nu niet meer. Ze trommelen op hun kisten waar ze al hun spulletjes in hebben en schreeuwen door de kamer heen. We missen allemaal dat momentje voor ons zelf dus als ze er even niet zijn proberen we onze rust te pakken en toch nog een uurtje te slapen. Om 10 uur moesten wij in de kerk zijn om een kerkdienst bij te wonen. Wij liepen naar de kerk op het terrein. Op zijn Afrikaans kwamen we daar iets te laat aan. Met een beetje een opgelaten gevoel gingen wij snel zitten om te luisteren naar de kerkdienst die hier gemiddeld 3 uur duurt. Na het eerste bijbel verhaal dacht ik hoe moet ik dit 3 uur vol houden. Het was behoorlijk zwaar gelovig en daar heb ik zelf niet zoveel mee. Na het eerste verhaal bleek dat we in de verkeerde kerk zaten! Met een nog opgelatener gevoel liepen wij met de zelfde snelheid er weer uit om naar de goede kerk te gaan samen met Rose 1 van de projectleidsters. Daar kwamen wij binnen en werden met veel enthousiasme ontvangen. Een gospel groep was aan het zingen en dat klonk allemaal veel leuker. De kerk was een gebouw van hout, wat stenen en een golfplaten dak dat bekleed was met lappen stof. Na een aantal liedjes begonnen ook daar de verhalen maar wat luchtiger als bij de andere kerk. Helaas is 3 uur luisteren naar die verhalen toch best lastig. Door de priester werden wij na de dienst ontvangen om nog een kop Keniaanse thee te drinken met een boterham. Super lief! Na de dienst zijn we terug gaan lopen en hadden wij tijd voor ons zelf. Ik ging onder de douche in de hoop een lekker warme douche te hebben. Warm was hij zeker, het water kookte omdat er geen termostaat op zit dus ik verbrande mijn hoofd. Na de douche ben ik samen met wat anderen lekker even op bed gaan liggen om wat bij te slapen, te lezen en te schrijven. Nu zit ik in het internet cafe om dit blog te schrijven. Zo gaan we terug om ja ja een stampot te eten! Een keer wat anders dan rijst of maaispap met bonen en ui. De kool lijken ze hier erg lekker te vinden want die krijgen we bijna 2 keer per dag. Morgen begint de werkweek weer en ga ik naar de school om te kijken hoe het er met het lokaal voor staat.

Tot snel lieve lezers! Lieve groet vanuit Kenia

  • 06 Juli 2014 - 17:13

    Uncle Sam Is Speaking:

    Hi Joyce,

    Volgens mij heb je geweldig leuke en leerzame tijd. Pracgtig hoe je de sfeer en je ervaringen beschrijft. Wel een grrot verschil met Ommen, he. Dit alles doet me denken aan mijn verblijf in Mexico, ca. 35 jaar geleden. Armoede troef, maar de mensen heel positief en leergerig. Min of meer hetzelfde beeld tref ik in je verhalen aan.
    Momneteel zijn we in Montpellier. De stad te voet bekeken. Mooie gebouwen ( je merkt dat de Romeinen hier zijn geweest) en een prima en onstpannen sfeer. Suzan ik vermaken ons prima. Lekker relaxed bij goed weer.

    Je eerste week zit er nu bijna op. Geniet van de komende weken. Maak er iets moois van

    Uncle Sam.

  • 06 Juli 2014 - 22:43

    Renée:

    Hoi Joyce,
    Wat een indrukwekkende reis! Niet zomaar een vakantie maar echt iets betekenen voor de bevolking daar. Heel bijzonder om dit alles zo te lezen. Ik blijf jullie volgen ,doe ge groetjes aan Rowan en Lisette en nog een fijne tijd daar.
    Groet Renée

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 08 Juni 2014
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 4350

Voorgaande reizen:

29 Juni 2014 - 21 Juli 2014

Mijn reis naar Nyeri in Kenia

Landen bezocht: