Ja hoor daar zijn we dan ..... - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Joyce Kasteel - WaarBenJij.nu Ja hoor daar zijn we dan ..... - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Joyce Kasteel - WaarBenJij.nu

Ja hoor daar zijn we dan .....

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

02 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

Lieve allemaal,

Hierbij mijn eerste blog vanuit Kenia.

29-06-2014

Ja hoor eindelijk is het dan zover, mijn reis naar Kenia gaat beginnen. Om 09.00 uur verzamelen op Schiphol om daar uitgezwaaid te worden door familie en vrienden. Van Megan & Maxime kregen we loomklavertjes 4 en een lieve brief voor in het vliegtuig. Daar gaan we dan, door de douane en daarna naar de gate voor de eerste vlucht naar Istambul. Naast Rowan een gezellige vlucht gehad van ongeveer 4 uur. Daarna de volgende vlucht naar Nairobi. Samen met Eva en Lisette was het erg gezellig en hebben wij erg gelachen maar wat duurde die vlucht lang zeg! Zonder te hebben geslapen stonden wij rond 01.00 uur bij de bagageband waar wij helaas niet alle bagage mee konden nemen. Alles gaat hier op zijn Afrikaans en dus niet altijd even snel. Na een kort ritje in de Matatu (grote bus waar de backpacks op het dak liggen kwamen wij aan bij het hostel. Eindelijk om 04.00 uur in bed! Na 5 uur slaap konden wij de laatste keer normaal douchen en naar de wc. Na het ontbijt vertrekken wij dan eindelijk naar de school waar wij gaan verblijven.

30-06-2014
Vandaag begonnen wij aan de trip naar de school in Nyeri. Hie gaan wij de komende weken verblijven. De reis hier naar toe was echt ontzettend bijzonder. Alle indrukken echt WAUW! In het busje kwamen we langs allemaal kraampjes langs de weg waar ze fruit, stenen en potten verkochten. Het landschap is echt super mooi. Het verschil tussen de stad Nairobi en Nyeri is aanzienlijk. Nairobi is erg bebouwd en Nyeri is veel meer open voor de natuur. Het echte Afrika gevoel is nu wel aangekomen als je langs de snelweg mensen ziet staan te wachten op de Matatu en als de bus zijn eigen 5 baans weg maakt door in te halen via de berm. Na de busreis vol indrukken kwamen wij aan bij onze verblijfplaats. De school, een basisschool met zo'n 1300 kids waarvan er zo'n 400 blijven slapen. Eerst lunchen, de mensen zijn zo vriendelijk en behulpzaam echt super leuk! Na de wat late lunch hadden we de rest van de middag vrij om het super grote terrein te ontdekken. Eerst de slaapzaal. Jongens en meiden gescheiden op een slaapzaal waar morgen de kids uit groep 5/6 bijkomen. Bij ons slapen er 28 schoolmeisjes. Na de slaapzaal door naar de douche en de wc's. Tja... waar de jongens betegelde wanden hebben, hebben wij eigenlijk niets. De douche is oke, koud water maar dat went. De wc is echter een gat in de grond en met een beetje geluk spoelt die door. Of ik daar aan ga wennen geen idee... 'S avonds eten we geitenvlees, rijst en spitskool. Het woord genoeg kenen ze nog niet dus na een hele grote schep rijst kwam er met hetzelfde gemak nog 1 bij. Na wat muziek en spelletjes zijn we lekker gaan slapen om morgen weer fris te zijn voor de stad die we gaan verkennen en de kids die komen.

01-07-2014
Op dit moment zit ik in het internet cafe om dit blog te schrijven. Vanorgen druppelde de eerste kinderen binnen. Wij hebben in de keuken geholpen, erg leuk om de verschillende manieren te zien van koken en snijden. Er ging een groepje internetten en een groepje boodschappen doen. Vanmiddag zijn we naar de stad gegaan. Wat was dat bijzonder zeg! Super druk met allemaal busjes die niet opletten waar ze rijden en heel erg veel mensen die graag contact willen. Sommige mensen kwamen vragen om geld en eten. Best lastig maar we hebben het allemaal doorstaan. Bij terug komst werden wij welkom gezongen door alle meiden van de slaapzaal. Wat een kippenvel moment was dat! Nu ga ik afonden omdat we voor 18.30 uur terug op het terrein moeten zijn in verband met de veiligheid. Grappig is om te zien dat alle meiden beste vriendinnen met je willen worden. Na het avond eten zijn wij gaan zingen met zo'n 50 kinderen echt super! Ze wilden allemaal in ons haar zitten en op de foto. Na een lange dag was ik blij dat ik in bed lag!

02-07-2014
Ja ja, geloof het niet de wc begint toch echt te wennen! Vanmorgen om 04.30 sond de dorm "mama" (de beheerster van de slaapvertrekken) in de kamer om alle meiden wakker te maken. Dit was een aparte gewaarwording want het ging er pittig aan toe. Alle bedden worden strak opgemaakt. Daarna vertrekken de meiden om van 06.00 tot 06.30 weer terug te komen voor de laatste dingen. Om 06.30 vertrekken ze voor het ochtend gebed en daarna gaan ze naar school tot 15.30. Wij gaan vanmiddag voor het eerst aan het werk in 3 groepen, 1 groep blijft in de keuken aan het werk, 1 groep gaat naar de school om daar aan de slag te gaan met het graven van een nieuwe vloer en 1 groep gaat naar het weeshuis om daar te schuren en te verven. Bij deze laatste groep behoorde ik vandaag. Samen met 9 anderen zijn we hard aan de slag gegaan om de muren allemaal te schuren. Verbaast stonden wij ervan te kijken dat het in die 4 jaar nog zo weinig vorderingen hadden gemaakt. Ook woonde er een gezin van 7 personen in een super klein hutje. Dan realiseer je je weer hoe goed wij het in Nederland toch hebben. Morgen ga ik naar de school om daar het klaslokaal op te knappen.

• 02 Juli 2014 - 22:46

Serena En Fabienne:

Lieve Joyce en Rowan,

Wat zijn wij blij om te lesen dat het jullie goed gaat en welke dingen jullie tot nu toe hebben meegemaakt! Tjonge, wat een belevenissen en levenservaringen! Het is hard werken, absorberen en genieten tegelijk.
    Mooi dat jullie deze reis zijn aangegaan! En met reis bedoel ik niet alleen jullie verblijf in Kenia, maar ook de weg er naar toe. Jullie hebben van alles gedaan om het mogelijk te maken.

Wij denken aan jullie en kijken er naar uit om het volgende verslag te lezen!

Veel liefs,

Serena en Fabienne